Наприкінці навчальної чверті діти виявляють таку низьку працездатність, що про засвоєння матеріалу годі й говорити. Тож з’ясуймо, що відбувається з дітьми наприкінці навчальної чверті, і спробуймо продумати способи зміни ситуації.
Що таке «крива працездатності»?
Людська працездатність не може довго перебувати на одному рівні.
«Крива працездатності» навчальної чверті має приблизно такий вигляд:
- перший тиждень (іноді два) — впрацьовуваність, працездатність невисока;
- усі наступні тижні, за винятком останніх двох тижнів наприкінці чверті, — працездатність підвищується і тримається приблизно на одному рівні;
- два тижні до кінця чверті — працездатність поступово або різко знижується через втому.
Яка чверть — найбільш робоча?
Якщо розглянути навчальний рік, то психологи оцінюють продуктивність кожної з чотирьох чвертей наступним чином.
Перша чверть | Перший місяць | Впрацьовуваність після тривалих літніх канікул, ефективність навчання невисока |
Другий місяць | Ефективність висока | |
Друга чверть | Перший місяць | Ефективність висока |
Другий місяць | Ефективність поступово знижується через утому і передсвятковий настрій | |
Третя чверть | Перший місяць | Ефективність невисока, але поступово підвищується |
Другий місяць | Ефективність висока, але можуть бути різкі зниження за рахунок втоми, зниження мотивації | |
Третій місяць | Ефективність вкрай низька через утому | |
Четверта чверть | Перший місяць | Ефективність середня |
Другий місяць | Ефективність знижується |
Чому деякі діти втомлюються особливо сильно?
Від чого залежать особливості працездатності кожної дитини?
Від стану здоров’я загалом
Діти, які страждають на соматичні захворювання, а також хронічні захворювання, витримують значно менші навантаження, ніж діти з міцним здоров’ям. До групи ризику також потрапляють діти зі зниженим імунітетом, які часто хворіють, а отже пропускають багато уроків.
Від віку дитини
Є мами і тата, які поспішають відправити дитину в школу. Навіть шестирічному учневі ще важко витримувати інтелектуальні й фізичні навантаження, вчитися, а не грати. Зрештою вже наприкінці або навіть в середині першої чверті окремі діти можуть відмовлятися йти в школу, виконувати певні завдання.
Від мотивації дитини
Якщо у дитини немає інтересу до того, що відбувається на уроці, якщо йому взагалі не хочеться ходити в школу, то продуктивність такої дитини на уроках буде низькою. Причому вона може навіть не залежати від періоду навчального року.
Від кількості навчального навантаження
Більшість учнів відвідують гуртки і секції, проводять уроки з репетиторами, іноді вчаться у основній і спортивній / музичній / хореографічній / художній школі. Чим більше навантажень має дитина, тим швидше вона втомиться, і тим швидше це позначиться на її навчанні.
Від вимог батьків
Уявіть, що батьки виставили занадто високу планку для своєї дитини. Якщо вимоги дуже високі та непосильні для дитини, то вона, напевно, зневіриться і припинить працювати.
Негайно вживаймо заходи!
Порадьте батькам зробити канікули активним відпочинком, повноцінним й ефективним. Спорт, прогулянки, активний відпочинок на природі, спілкування з батьками та однолітками — чудові заняття для будь-яких канікул. Після яких канікул дитина приходить втомленою і роздратованою? На канікулах вона просиділа вдома і дуже сумувала. Вона дуже багато часу проводила біля комп’ютера. Дитина всі канікули виконувала домашні завдання, навчалася з репетитором. Хворіла протягом усіх канікул.
Як організувати процес навчання в кінці чверті, коли діти вже «неробочі»?
Корисно переглянути з дітьми навчальні фільми або передачі з подальшим обговоренням або вікториною.
Можна вирушити у захопливу предметну екскурсію.
Зосередитися на експериментальних уроках.
Спростити уроки, пропонувати менше інформації, ніж на початку або наприкінці чверті.
Не проводити самостійні та контрольні роботи в останній тиждень чверті.
Ігнорувати великі домашні завдання або НЕ давати їх узагалі.
Намагатися частіше хвалити дітей і помічати їхні успіхи.
Якщо ви бачите, що дитина дуже втомилася, знайти спосіб не ставити їй погану оцінку.
Попрацюйте з мотивацією
Розробіть свою унікальну систему з підвищення мотивації наприінці чверті. Це може бути суперквест з предмета, підсумком якого стане надбавка до середнього бала у чверті. Таким чином, ви дасте дитині можливість виправити оцінку й дістати задоволення.
Знизьте навантаження
Поговоріть з батьками дітей про те, що навантаження, яке є у дитини протягом навчального року, у кінці чверті має знижуватися. Наприклад, можна скоротити кількість тренувань на тиждень або занять із репетитором. Важливо дотримувати режиму дня, нормально харчуватися, достатньо гуляти і якомога менше часу проводити перед телевізором або комп’ютером.
На уроках ви можете зменшити темп, скоротити обсяги завдань, які діти виконують у класі та вдома. Однаково ви не зможете навчити занадто втомлених дітей в останні дні чверті, хоча і намагатиметеся робити уроки ефективними.
Автор: Н. В. Чуб, психолог-практик, м. Харків
Використано інтернет-ресурс - Науково-методична література для працівників шкіл, ДНЗ та батьків - видавничої групи "Основа".
Немає коментарів:
Дописати коментар