Семінар для педагогічного колективу "ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ УСПІШНОЇ ОСОБИСТОСТІ ПЕДАГОГА". 24.02.2020
Практичний психолог – Ігнатова Олеся Олегівна.
План:
Теоретична частина:
1. Психологічна характеристика
особистості вчителя.
8. Взаємодія учителя із соціальним оточенням, адаптація його до умов професійної діяльності.
9. Психологія авторитету учителя в учнівському колективі.
10. Успішна особистість педагога.
Практична частина:
1. Стилі педагогічного
спілкування.
2.
Методика «ДІАГНОСТИКА ДОМІНАНТНОГО СТИЛЮ
СПІЛКУВАННЯ ПЕДАГОГА».
3.
Роз’яснення
стилів спілкування.
4.
Сутність і класифікація
бар'єрів спілкування.
5.
Метод прийняття рішень. Квадрат
Декарта.
6.
Вправа «Модель успішного
педагога».
Психологічна вправа
«Передача інформації».
Релаксаційна вправа
«Подарунок».
«Чарівна коробочка з сюрпризом».
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ
АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ
УСПІШНОЇ
ОСОБИСТОСТІ ПЕДАГОГА.
Психологічна характеристика особистості
вчителя.
Педагогічна діяльність ставить
високі вимоги до особистості її суб'єкта - вчителя. Педагогічна (професійна) спрямованість особистості
вчителя —інтерес
до педагогічної діяльності і здатність нею займатися та емоційне ставлення до діяльності (любов,
задоволення).
Називають такі характеристики
особистості вчителя, які здатні до ефективної взаємодії у
навчально-виховному процесі:
·
бачить у
кожному учневі не об'єкт педагогічного впливу, а самостійну особистість, яка
постійно розвивається, має право на самоутвердження, самовираження і
самореалізацію;
·
уміє жити в
реальному світі, об'єктивно сприймати факти, долати власні психологічні
захисти;
·
орієнтується
на сутнісні аспекти педагогічної ситуації, її психологічні основи, здатний
передбачати прямі й опосередковані наслідки своїх рішень і вчинків, вбачати у
розрізнених подіях цілісну суть;
·
долає
деструктивний вплив зовнішніх (організаційних, бюрократичних, формальних)
чинників на розвиток власної особистості і стосунки з учнями;
·
особисто
відповідає за ситуації, що виникають, усвідомлює необхідність знати, що
відбувається з дитиною, намагається їй допомогти;
·
уміє
дозувати міру втручання в особисте життя учня, розрізняє проблеми, які має
розв'язувати дитина і які потребують його допомоги;
·
може
дозувати свою активність, оптимально розподіляючи увагу між усіма дітьми;
·
здатний змінюватися
і змінювати середовище;
·
дбає про
свій особистісний потенціал (фізичне і психічне здоров'я, моральний і духовний
розвиток).
Такий педагог зможе допомогти
школяреві усвідомити своє «я», свою особистість, самоцінність, створити умови для
вияву школярем своєї неповторності, самоідентичності; сприятиме його моральному
та духовному
самовираженню, творчій самореалізації дитини у школі та поза її межами. Такі
зусилля стимулюватимуть осмислення учнями свого буття, подолання відчуття
залежності від обставин, зовнішньої причинності, усвідомлення себе суб'єктами
власного життя.
Гармонійність структури
особистості вчителя та його
успішність досягається
не на основі рівномірного і пропорційного розвитку всіх якостей, а передусім за
рахунок максимального розвитку здібностей, які забезпечують спрямованість його
особистості. Основним компонентом
структури особистості педагога є педагогічна спрямованість його діяльності,
яка визначає поведінку, ставлення до професії, до своєї праці вчителя,
передусім до дитини (спрямованість на прийняття особистості дитини).
Педагог має розвивати людські сили дитини, духовність, потреби,
інтереси, цілі, ціннісні орієнтації, задатки, розум тощо. Для цього він повинен
володіти потужним духовним потенціалом. Допомагаючи учням складати і
реалізовувати індивідуальні життєві проекти, програми людського буття, педагог
виводить дітей за межі свого «я», безпосередніх обставин, з теперішнього часу у майбутнє.
Професійна педагогічна
спрямованість — суттєва ознака та передумова справжнього авторитету вчителя,
один із найважливіших суб'єктивних факторів досягнення успіхів у
професійно-педагогічній діяльності.
Вона може бути справжньою педагогічною, формальною педагогічною та
оманливою педагогічною.
Справжня педагогічна спрямованість полягає у стійкій мотивації на формування
особистості учня засобами предмета, який він викладає, на переструктурування
цього предмета з урахуванням вікових та індивідуальних можливостей, на
формування потреби учня у знанні, носієм якого є педагог.
Формальна педагогічна
спрямованість виявляється
у відсутності адекватної мотивації міжособистісної взаємодії, переживань за
результати своєї діяльності, неврахуванні нових та індивідуальних особливостей
школярів. Учитель формально виконує свою професійну роль.
Оманлива педагогічна
спрямованість особистості
вчителя хактеризується відсутністю потреби у міжособистісних контактах,
байдужим ставленням до учнів, незацікавленістю у результатах їхнього навчання,
виховання і розвитку. Педагог не займає професійну позицію у своїй діяльності,
його основні інтереси знаходяться поза сферою педагогічної діяльності.
Професійна самосвідомість вчителя.
Професійна самосвідомість (Я-концепція) вчителя визначає його
діяльність, спосіб поведінки, систему дій, спрямованих на себе і на взаємодію з
учнями.
Професійна (педагогічна) самосвідомість (Я-концепція) вчителя — усвідомлення вчителем норм, правил, моделі педагогічної професії, сформованість
професійного кредо, концепції вчительської праці; співвіднесення себе з професійним еталоном, ідентифікація з професією, очікувана оцінка себе
референтними людьми; самооцінка.
Формування Я-концепції найчастіше відбувається стихійно, без
належного методичного забезпечення і психолого-педагогічного керівництва.
Учитель цілеспрямовано або неусвідомлено фіксує задоволення чи незадоволення
собою та поведінкою,
впевненість чи невпевненість у власних силах, у зв'язку з чим у нього
формується цілісна Я-концепція — упевненість (невпевненість) у
собі, здатність (нездатність) впоратися з непередбаченою ситуацією. Переважання в його діяльності
конструктивних виходів із напружених ситуацій формує стійку позитивну Я-концепцію, а різні Я-образи несуть у собі
однорідну інформацію про його професійні якості, у вчителя складається цілісна
система ставлень до себе як до фахівця, який діє ефективно, результативно,
здатний долати труднощі.
За необґрунтовано оптимістичної
позитивної Я-концепції вчитель ігнорує невдачі, спричинені його
прорахунками, не надає особливого значення необхідності осмислити,
проаналізувати ситуацію, з'ясувати причини неблагополуччя. Позитивна Я-концепція з високою самооцінкою часто позбавляє вчителя
потреби у саморозвитку, самовдосконаленні, підвищенні рівня майстерності,
критичному самоаналізі. За таких умов Я-концепція педагога не розвивається.
Навіть за обставин, коли факти свідчать про протилежне, його свідомість ігнорує
це, акцентує увагу на супротивному.
Нерідко буває, що вчитель бачить у своїй діяльності тільки
невдачі, болісно сприймає найменші помилки, свої успіхи пояснює випадковим
збігом обставин, допомогою та підтримкою інпіих людей. Свідомість нав'язує йому
дивовижні інтерпретації,
заперечення очевидних фактів. Замість спокійного сприйняття, осмислення,
аналізу реалій, пошуку шляхів виходу із неблагополучних ситуацій у нього
виникають страх, образи, ворожість, гнів, відчуття провини. Усе це породжує
негативні Я-образи, що впливають на формування негативної Я-концепції. Такий стан часто переживають молоді вчителі
на початку професійної діяльності. Кожна педагогічна ситуація сприймається
ними як невизначена, що загрожує емоційному благополуччю, авторитету,
соціальним відносинам. Такі люди часто вороже, навіть жорстоко ставляться до
себе, переживають страх і незручність за власні невдалі вчинки, докоряють собі
за недостатню силу волі, не можуть встояти перед новими внутрішніми чи
зовнішніми спонуками.
Найчастіше людина намагається уникати ситуацій, які викликають дискомфорт, психічну
напругу, зниження
самооцінки. Однак у професійній діяльності це не завжди можливо, оскільки,
наприклад, між
учителем і класом склалися вкрай негативні стосунки, він все одно змушений
проводити в ньому уроки. Трапляється, що педагогу доводиться навчати і
виховувати учнів, яких йому навіть не хочеться бачити, або контактувати з
деякими батьками, які збурюють у ньому негативні переживання. Проте вчитель не
може уникати зустрічі як з такими дітьми, так і з батьками.
Я-концепція потребує
постійного самопідкріплення. Досвідчений педагог не боїться діяти у нових ситуаціях, сміливо
йде у будь-яку аудиторію. Перебільшені уявлення про свою досвідченість
створюють враження у
людей про надмірну самовпевненість. Такі фахівці діють енергійно, експресивно,
нерідко здійснюють пряму комунікативну атаку, завдяки чому перемагають там, де
навіть компетентні люди відчувають сумніви.
Невпевнений у собі вчитель навіть за сприятливих умов (належної
професійної підготовки, високої особистісної культури) неохоче виявляє
ініціативу, демонструє свою залежність від учнів, часто потакає їм. У
доброзичливій аудиторії період хвилювання, ніяковості у вчителя минає, і він
перехоплює ініціативу у взаємодії, наприклад, своєю ерудицією, іншими
позитивними якостями. Якщо аудиторія не зацікавлена в інформації, має низьку
комунікативну культуру, намагання вчителя встановити контакт з нею приречені
на невдачу.
Обґрунтована оптимістична,
гармонійна професійна самосвідомість зумовлює задоволення професійною діяльністю,
конструктивне вирішення професійних проблем, унеможливлює хронічні
міжособистісні суперечності та конфлікти.
Стресостійкість як значуща риса
особистості вчителя.
У своїй педагогічній
діяльності вчителі потрапляють у різні стресові ситуації, вирішують проблеми,
пов'язані з навчанням, вихованням, перевихованням, побутовою невлаштованістю,
зазнають психологічного тиску як з боку адміністрації, учнів, так і з боку
батьків, переживають внутріособистісні суперечності тощо. Все це вимагає
наявності такої значущої риси особистості вчителя, як стресостійкість.
Адаптації вчителя до стресових ситуацій сприяє його
соціально-психологічна толерантність (терпимість). Вона, як правило, притаманна
досвідченим, висококваліфікованим, упевненим у собі фахівцям. Учителям з
низьким рівнем педагогічної майстерності характерні такі риси, як
дратівливість і реактивна агресивність (відповідна реакція на який-небудь
зовнішній подразник - сварка, конфлікт). Їхня нетерпимість підвищує схильність
до стресу. Вона значною мірою зумовлена стереотипами особистості, негативними
установками міжособистісного оцінювання, рисами характеру (агресивність,
егоцентричність, недоброзичливість, домінантність та ін.).
Із посиленням
внутрішнього локусу контролю педагоги з високим рівнем педагогічної
майстерності легше справляються із труднощами (стресами) освітнього процесу. Напротивагу,
педагоги з низьким рівнем педагогічної майстерності часто переживають професійні
невдачі, що підвищує їх стрес-реакції, негативно позначається на внутрішній
локалізації контролю над значущими подіями. Особистісні механізми
стресостійкості у педагогів-майстрів мають конструктивну спрямованість, що
сприяє їхньому професійному зростанню і самореалізації (справжня адаптація). А
механізми стресостійкості вчителів, в яких відбуваються невдачі, відображають
ситуативні способи подолання стресу (перекладання відповідальності, уникнення
ситуацій розв'язання проблем), які гальмують їхнє професійне становлення та
особистий розвиток.
Без сформованої
стресостійкості педагог не зможе конструктивно виходити зі стресових ситуацій,
ефективно розв'язувати професійні та життєві проблеми, бути соціально
адаптованим.
Професійна відповідність (придатність)
вчителя.
Основними психологічними характеристиками професійної
відповідності (придатності) педагога є схильність (придатність), готовність і
включеність.
Схильність пов'язана із неспецифічними, анатомо-фізіологічними
і психічними особливостями людини. Вона передбачає відсутність протипоказань
щодо діяльності за типом «людина-людина» (наприклад, глухуватість), відповідний
рівень інтелектуального розвитку, емпатійність, позитивний емоційний тон
(стенічність емоцій), високий рівень розвитку комунікативно-пізнавальної активності.
Така психологічна характеристика професійної придатності, як готовність, свідчить про спрямованість
людини на професію типу «людина-людина», її світоглядну зрілість, широку і
системну професійно-предметну компетентність, а також комунікативну та дидактичну потреби бути
серед інших людей, спілкуватися з ними, відчувати взаємність.
Включеність у взаємодію з іншими людьми, у педагогічне
спілкування передбачає легкість, адекватність встановлення контакту із співрозмовником, уміння стежити за його
реакцією, правильно реагувати на неї, отримувати задоволення від спілкування.
Елементами її є здатність сприймати й інтерпретувати реакцію учнів у класі,
аналізувати зорові і слухові сигнали, які надходять каналами зворотного
зв'язку.
Найвища ефективність
діяльності педагога можлива, звичайно, за відповідності усіх планів його
індивідуально-особистісних якостей (поєднання придатності, готовності і
включеності). Однак у
реальному житті існують різні варіанти їх поєднання.
Психологічний портрет вчителя утворюють індивідуальні якості
(темперамент, задатки, статеві та вікові характеристики тощо); особистісні
якості (особливості соціальної, моральної і духовної сфер людини; комунікативні
якості); статусно-позиційні особливості (статус, ролі, стосунки у колективі;
діяльнісні, поведінкові показники) людини.
Найсприятливішими для педагогічної
діяльності якостями вчителя є: емоційна стійкість, адекватна Я-концепція (висока адекватна
самооцінка, задоволеність собою, прийняття соціальних норм, адекватна
взаємодія із соціумом), схильність до творчості, експериментування, професійна
майстерність.
Несприятливі якості педагога: невротизм, авторитарні тенденції,
комплекс неповноцінності, надмірна сензитивність (міра чутливості до явищ
дійсності, що стосується особистості - термін використовується
для позначення властивості темпераменту людини у психології; незадоволення
потреб, конфлікти, соціальні події в одних людей викликають яскраві реакції,
страждання, а інші ставляться до них спокійно, байдуже) і гіперсамоконтроль.
Школярі найбільше цінують ті якості педагога, що демонструють
зацікавленість і повагу до них як особистостей, передбачають використання
вчителем засобів впливу, які не пригнічують їхньої гідності. Суттєвою умовою успішної професійної
діяльності педагога є ступінь його включеності у справи учнівського
колективу, що позитивно впливає на задоволеність школярів життям класу і на
їхнє ставлення до школи загалом. Основна помилка більшості недостатньо кваліфікованих,
малодосвідчених педагогів - використання ними інструментально-рольового підходу до дитини,
оцінювання її особистості через призму якості виконуваних нею функцій,
ігноруючи індивідуально-вікові особливості учня.
Структура професійно значущих
якостей особистості вчителя залежить від вікових категорій учнів, з якими він
працює, та предмета, що викладає. Наприклад, у початковій школі, крім спеціальних педагогічних
здібностей, обумовлених специфікою предмета викладання, велике значення мають здібності
організовувати розумову діяльність молодших школярів, взаємодіяти з ними тощо.
Для вчителя праці насамперед необхідні технічне мислення, просторова уява,
спостережливість, пам'ять, вправність, комбінаторна здатність, почуття
практичної доцільності. Спеціальні педагогічні здібності викладача історії
пов'язані з особливостями сприйняття історичного матеріалу школярами, умінням
вчителя бачити причинно-наслідкові зв'язки між історичними фактами, подіями,
явищами, працювати на уроці з документами та картами. Для кваліфікованого
учителя математики характерні широкий математичний кругозір, абстрактне мислення, математичні
стиль, інтуїція і пам'ять, просторова уява, обчислювальні здібності та інші
якості.
Узагальнена професіограма успішного вчителя містить такі блоки якостей:
1. педагогічна
спрямованість особистості
(любов до дітей, психологічна готовність до вчительської праці, психологічно-педагогічна
культура тощо);
2. особливості
пізнавальної сфери педагога
(педагогічна і психологічна спостережливість, здатність довільно концентрувати
і розподіляти увагу; творча спрямованість уяви; логічність мислення, здатність
переконувати, чуття нового, гнучкість розуму; культура мовлення, багатство
словникового запасу тощо);
3. педагогічний
вияв емоційно-вольової сфери, виразність і прозорість почуттів, «сердечність розуму» (здатність
свідомо керувати емоціями, регулювати свої дії, поведінку, володіти собою;
терплячість, самостійність, рішучiсть, вимогливість, організованість і дисциплінованість);
4. характерологічні
і типологічні особливості педагога (сила, врівноваженість і рухливість нервово-психічних процесів;
комунікативність; педагогічний оптимізм, гуманність; об'єктивність в
оцінюванні учнів і самооцінюванні; схильність до громадської діяльності);
5. протипоказання
до педагогічної роботи
(дисгармонійна Я-концепція, виражена неврівноваженість, піддатливість
гнітючим настроям, підвищена дратівливість; дефекти мови, органів слуху і
зору; серцево-судинні захворювання; акцентуації характеру, неврози, психози
тощо).
Центром структурно-ієрархічної моделі особистості вчителя є такі
професійно значущі якості, як: педагогічна цілеспрямованість, мислення, рефлексія, такт. Кожна з них
становить комбінацію елементарних і специфічних особистісних властивостей, які
формуються у діяльності, спілкуванні, певною мірою залежать від спадкових задатків.
Учитель повинен на всіх уроках, у кожному своєму вчинку вбачати не
тільки безпосередній зміст, а й безліч різнопланових контекстів, водночас
усвідомлюючи своє педагогічне надзавдання. Його дії матимуть ефект, якщо
регулярно включатиме учня в активну діяльність, допомагатиме йому бути суб'єктом
цієї діяльності. Не переакцентувавши свою діяльність з авторитарної (об'єктної) педагогіки на
педагогіку співробітництва (суб'єктну), учитель потраплятиме в пастку
авторитаризму.
Успішне розв'язання вчителем
педагогічного завдання відбувається завдяки розвиненому професійному мисленню,
характерна особливість якого виявляється у яскраво вираженому практичному
спрямуванні. Педагогічне мислення забезпечує аналіз конкретних педагогічних
ситуацій і перспектив їх розвитку, постановку проблем у конкретних умовах
діяльності, створення планів їх розв'язання, регулювання процесу здійснення
запланованого, оцінку одержаних результатів.
Важливо, щоб учитель володів особливим
стилем сучасного педагогічного мислення, основними ознаками якого є:
1. об'єктивність — неупередженість в аналізі освітніх
процесів, відсутність схильності розглядати події крізь призму власних
інтересів і потреб;
2. активність — інтелектуальна ініціатива (прогнозування, планування,
розв'язання проблемних ситуацій, планування дій, що змінюють ситуацію,
спрямовують її розвиток тощо);
3. різнобічність — орієнтація на всі аспекти проблеми,
аналіз ситуації в різних проекціях і площинах, мисленнєвий експеримент;
4. критеріальність — визначеність, структурованість
педагогічного мислення, його «поняттєва забезпеченість»;
5. інтегративність
— розгляд кожного факту,
явища, ситуації в контексті провідних зв'язків, стійких або ситуативних
відносин, побудова гнучких інтегративних моделей;
6. системність — спрямованість на формування системного
уявлення про педагогічний об'єкт, з'ясування його структури і зв'язків,
відсутність еклектичності;
7. комплексність — уміння долати міжпредметні бар'єри,
орієнтуватися на міждисциплінарне пізнання і перетворення педагогічної
дійсності;
8. вірогідність — розуміння відносності розгляду педагогічних
явищ, усвідомлення того, що вони реалізуються не лінійно (як закон), а
вірогідно (як тенденція);
9. ієрархічність — охоплення не лише загальної суті, але і
структури педагогічних явищ, вмотивоване рангування їх елементів;
10.
домінантність — спрямованість на виокремлення головного
в сукупності педагогічних явищ, у зв'язках між ними;
11.
перспективна спрямованість — врахування перспективи, що надає сенсу вчинкам і діям, єдиної
логіки діяльності вчителя;
12.
аналітичність — з'ясування суті подій,
забезпечення точності і чіткості їх розгляду;
13.
логічна строгість, несуперечливість —
відсутність спотворень, зміщень смислів і значень у побудові мисленнєво-мовленнєвих
моделей, недопущеність типових логічних помилок, вербальної агресії;
14.
критичність
і самокритичність —
здатність об'єктивно, неупереджено розуміти себе самого, уникати педагогічних
помилок.
Педагоги часто переживають страх перед можливими труднощами,
спричиненими нововведеннями у своїй діяльності. Зовні ці бар'єри проявляються
у захисних висловлюваннях («Усе це загальні слова»; «Це у нас уже було»; «З
цього нічого не вийде»; «Це потребує доопрацювання»; «Є й інші пропозиції»).
Уникнення та подолання антиінноваційних бар'єрів забезпечують психологічна і професійна стійкість
педагога - здатність зберегти і використати цінний педагогічний
досвід як необхідну
основу пропонованих інновацій, прагнення конструктивно розв'язувати проблемні
педагогічні ситуації.
Основним механізмом забезпечення психологічної стійкості педагога
є творча особистісна рефлексія, яка створює систему нових життєвих орієнтирів.
Сприяючи раціональному вибору оптимальної поведінки у проблемній ситуації,
рефлексія стимулює її осмислення та усвідомлення, визначаючи особистісний
смисл події.
Педагогічна готовність до інноваційної
діяльності забезпечується особистісним і професійним вдосконаленням учителя,
працею над ствердженням свого «Я», вірою у неповторну
індивідуальність дитини, бажанням допомагати їй у розвитку, створюванням
сприятливої моральної та соціально-психологічної, духовної атмосфери для
творчої взаємодії, саморозвитку особистості педагога і школяра.
Взаємодія учителя із соціальним оточенням,
адаптація його до умов професійної
діяльності.
У своїй діяльності
учителеві доводиться постійно взаємодіяти із різними соціальними групами, які
здійснюють на нього тиск, що спричинює конфлікт, за амбівалентності цих груп. Педагогу доводиться адаптуватися до різних
соціально-психологічних умов, перебуваючи під впливом вимог груп із
протилежними ціннісними орієнтаціями. Зокрема, такими соціальними групами, що найбільше впливають на
діяльність педагога, є:
а) адміністрація школи, яка зацікавлена у
вчителях з яскравою індивідуальністю, які водночас були б слухняними
виконавцями, що дотримуються загальної стратегії шкільного життя;
б) методисти, які дбають, щоб учителі
працювали натхненно, з ентузіазмом, максимально розкриваючи і реалізовуючи
свій потенціал, і одночасно, щоб їхня діяльність відповідала
загальнопедагогічним нормам, методичним вимогам;
в) колеги по роботі, які зацікавлені в
тому, щоб інший педагог був компетентним, володів майстерністю, але не вступав
з ними у конкурентні стосунки, оскільки це може завдати шкоди їхньому
авторитету;
г) батьки, які вимагають підвищеної уваги
до своєї дитини (щоб учитель її «виправляв», «перевиховував», «змушував
виконувати те, що потрібно»), а також щоб її берегли;
ґ) учні, які хочуть навчатися, отримувати
знання, набувати досвіду міжособистісної взаємодії, але не менше часу
приділяють улюбленим справам, розвагам, прогулянкам тощо.
На діяльність учителя також чинять вплив прагнення
самореалізуватися у професійній діяльності, потреби та інтереси його сім'ї,
особисті захоплення, прагнення до незалежності від чужих думок і бажань, що
змушує робити вибір між цінностями різних еталонних груп. Для подолання
внутрішніх суперечностей йому доводиться знижувати рівень внутрішнього
конфлікту, ігноруючи деякі альтернативи.
Педагог не тільки об'єкт соціального
тиску, оскільки може приймати або ігнорувати
зовнішні очікування, знецінювати їх або підпорядковувати їм свою поведінку.
Входженню вчителя в соціальні групи сприяють такі стереотипи поведінки:
·
сором'язливість
і скромність, підкореність обов'язку і наказам, готовність за необхідності
визнати свою провину;
·
репрезентація
залежності від інших, звернення до них за допомогою, схильність некритично
вірити;
·
прагнення
до злагоди, поступливість, готовність відповідати взаємністю;
·
намагання
бути корисним людям, швидко приходити на допомогу, брати відповідальність на
себе.
За певних обставин
збереження автономії педагога надто важливе, адже буває, що соціальне оточення
задає такі вимоги, які людина
не може виконати, не відчувши при цьому особистісних втрат. Тому вчителю
залежно від конкретної ситуації слід проявляти терплячість та рішучість,
свідомо керуючи емоціями і поведінкою, залишатись об'єктивним і неупередженим у
будь-яких обставинах.
Психологія авторитету учителя в учнівському колективі.
У педагогічній
діяльності учителя одне з провідних місць займає авторитет - ставлення учнів
до вчителя, яке завжди емоційно забарвлене.
Авторитет багатьох учителів ґрунтується на глибоких знаннях свого
предмета, інтелектуальних, емоційно-моральних, духовних і професійних якостях.
Це дає їм змогу виконувати свої педагогічні функції на високому рівні майстерності,
встановлювати конструктивні і доброзичливі стосунки з учнями, реалізовувати
владу свого авторитету.
Учитель може використовувати також статусно-рольову, педагогічну
владу. Тоді їх високий і незаперечний авторитет ґрунтується на високій і
неухильній вимогливості, яка унеможливлює будь-які поблажки. Часто це супроводжується
стандартним проведенням уроків, уніфікованими навчальними завданнями для всіх
учнів, суворим покаранням за слабі знання, порушення дисципліни. Низькі бали,
покарання тримають у напрузі клас, змушують школярів тривожно чекати на кожен
черговий урок. Авторитет влади такого вчителя-адміністратора працює на високу
успішність і дисципліну. Однак ігнорування індивідуального підходу до дітей,
їхніх потреб та інтересів, небажання розуміти своїх учнів шкодить утвердженню
його авторитету.
Також знижують авторитет педагогів панібратство, намагання
зав'язати приятельські стосунки з учнями, які часто люблять таких вчителів,
але не завжди їх поважають.
Педагогічно непродуктивним є авторитет вчителя - «актора», який прагне справити на учнів яскраве враження,
захопити собою. Такі вчителі багато фантазують, приділяють надмірну увагу
своїй зовнішності, неприховано милуючись собою. Учні, загалом позитивно оцінюючи
їх охайність, часто іронічно, а то й з обуренням ставляться до багатьох
неприродних елементів їхньої поведінки.
Учитель, який не здобув справжнього авторитету, не може розраховувати на
віру, повагу та сприйняття його вказівок, настанов, порад і побажань учнями.
Найскладніше психологічне завдання педагога
полягає в оптимізації власного внутрішнього світу, подоланні слабкості власної
Я-концепції, розумінні схильності до побудови неоптимального психічного
захисту. Розвинена особистість цілковито реалізує свої індивідуальні можливості,
вступає у відкриті, не ускладнені недоцільним захистом стосунки,
самоактуалізує себе. Учитель повинен уміти поважати себе, вірити в
унікальність власної особистості, не зосереджуватися на своїх негативних
якостях, рівноправно взаємодіяти з оточенням.
Успішна особистість педагога.
Однією з найважливіших задач сучасної освіти
в начальних закладах є формування і розвиток успішної особистості педагога.
Важливими складовими даного процесу є
творчі здібності, які розглядають в двох аспектах: процесуальному і
потенційному. У процесуальному аспекті формується здатність людини до виконання
певних дій, наявність у неї відповідних навичок і вмінь, що передують досвіду.
У потенційному аспекті важлива увага повинна приділятися формуванню переважно
мотиваційних якостей (наявності бажання виконувати відповідну дію) і
особистісних якостей (впевненість у собі, у своїх педагогічних здібностях),
необхідна наявність певного рівня емоційної саморегуляції.
Досліджуючи процес становлення, розвитку і
формування творчого потенціалу особистості педагога, ми можемо виділити такі фактори,
які суттєво впливають на особистість і відіграють значну роль у тих
змінах, що відбуваються з нею.
Це мотивація діяльності і пізнавальна
активність - тільки та людина достойна займатися педагогічною
діяльністю, яка постійно опановує нові знання і прагне використовувати їх у
практичній діяльності. Здатність до критичного аналізу -
саме за умов постійної саморефлексії, загального і професійного аналізу
діяльності майбутній педагог може розвивати і збагачувати свій потенціал,
шліфувати свою майстерність. Самооцінка - є одним з
найважливіших показників професійної успішності, бо тільки за умови адекватної
самооцінки молодий спеціаліст зможе працювати за моделлю «рівний - рівному» і
здійснювати виховний вплив на учнів. Дисциплінованість -
тільки вимагаючи постійно від себе дотримання певних правил і норм, педагог зможе
навчити своїх учнів дотримуватися тих вимог, що висуває професія, і познайомить
їх з умовами життя людини в суспільстві, навчить не пасувати перед проблемами і
труднощами, а успішно вирішувати їх, що є запорукою успіху і самореалізації
молодої людини в сучасному суспільстві. Важливим фактором можна назвати цілеспрямованість. Уміння
ставити перед собою значні цілі, поетапно розв'язувати задачі, досягаючи
практичних результатів, допомагає фахівцю бачити перспективу власного
інтелектуального і професійного вдосконалення і спланувати розвиток своїх
вихованців, чітко визначивши, що, як і за допомогою яких засобів він хоче їм
дати, чому навчити, як виховати. Високі естетичні, морально-етичні,
загальнолюдські цінності характеризують особистість майбутнього
педагога як еталон, зразок, на який можуть орієнтуватися учні, працюючи над
розвитком власної особистості. Толерантність, вміння не
тільки висловлювати власну думку, але й з повагою поставитися до думки іншого -
одна з характеристик самодостатньої особистості, яка є достойним членом
суспільства і може гідно себе поводити з іншими людьми. Гнучкість
мислення допомагає знайти вихід з будь-якої ситуації, практично
використати той власний досвід, який буде доцільним при вирішенні даної
проблеми. Образність мислення не тільки дає можливість
створювати щось принципово нове, але й допомагає шукати нестандартні підходи і
нетривіальні шляхи вирішення будь-яких завдань. Впевненість у
собі допомагає людині, яка безпосередньо займається педагогічною
діяльністю, реалізувати свій професійний потенціал і в певній мірі впливати на своїх
учнів. Оптимізм допомагає в найскладніших педагогічних
ситуаціях не втрачати віри в кінцевий результат і робити все, щоб в повній мірі
вжити ефективних заходів, результативність яких може проявитися й через досить
тривалий час. Здатність правильно визначати проблему, шукати
оптимальні шляхи щодо її вирішення допоможуть молодому педагогу відчути, що
педагогічна діяльність - досить тернистий шлях і впевнено по цьому може
крокувати лише той, хто не опускає руки перед труднощами.
Отже, усвідомлення даних факторів,
розвиток і вдосконалення особистості за цими напрямками сприяє формуванню
всебічно розвинутого фахівця, успішного педагога, здатного до самовдосконалення, творчого
вирішення проблем і практичної реалізації своїх знань та здібностей у
педагогічній діяльності.
Ушинський
писав: «Учитель живе доти, доки вчиться, як тільки він перестає вчитися, в
ньому вмирає вчитель». Отже, кожен педагог, прагнучи досягти професійної
досконалості, повинен виробляти професійні вміння, оволодівати сучасним
інструментарієм навчання і виховання особистості, а для цього він повинен
постійно вдосконалювати і поповнювати той багаж знань, який отримає в
навчальному закладі.
Професіоналізм
і майстерність тільки тоді стануть постійними його супутниками, коли він
спрямовує свою діяльність на гармонійний розвиток, постійно працює над
удосконаленням своїх здібностей, інтелекту, пам'яті, мовлення, набуває
практичних навичок у розгляданні і аналізі проблем з різних точок зору,
наполегливо працює над виробленням власного стилю діяльності, розвиває
ініціативність, поліпшує і збагачує свій креативний потенціал - все це сприяє
успішній самореалізації особистості.
Мета навчання на сучасному розвитку суспільства полягає в тому,
щоб навчити людину розвиватися далі без допомоги учителя і зайняти достойне
місце в сучасному житті.
Крім того, компетентний та успішний педагог у співпраці з учнем допомагає
йому:
1. знаходити, вибирати, самостійно створювати
особистісні засоби, необхідні для досягнення життєвих цілей (вміння планувати свою
діяльність, розподіляти власні зусилля, вмотивовувати себе);
2. оволодіти культурою саморегулювання
поведінки і діяльності, вмінням порівнювати свої цілі, засоби, дії та
результати, враховувати конкретні умови; культивувати почуття впевненості в
успіху, виробляти внутрішню локалізацію контролю;
3. стати суб'єктом мотиваційної саморегуляції
(оволодіти здатністю до вольового зусилля у подоланні зовнішніх і внутрішніх
перешкод, вміти приймати рішення, реалізовувати намір, оцінювати результати,
осмислювати свою поведінку, діяльність, вчинки та дії), перетворювати намір на
дію, ідеальне на реальне, можливе на дійсне, мету на результат;
4. опанувати культуру рефлексії (самооцінювання,
самодіагностування, самокорекції);
5. оволодіти вмінням постійно фіксувати,
відтворювати індивідуальний духовно-психологічний досвід, здійснювати
вибіркову активність, створювати духовно-психологічну основу для нових
життєвих цілей.
Зацікавлений у розвитку своїх учнів, висококваліфікований, досвідчений та успішний педагог створює ситуацію взаємозацікавленості,
взаємоприйняття переживань, бажань, прагнень. Щирий обмін думками - найкоротший шлях до душі учня. За таких стосунків учителю значно легше
обговорювати, моделювати процес пошуку учнем засобів досягнення значущих цілей,
оцінювати його духовно-психологічні потенції, рівень розвитку активності,
задатків та досвіду. Здобувши позицію відповідального значущого партнера,
вчитель може висловлювати побажання, вимагати від учня відповідальності. Він
завжди повинен вірити у творчі сили і можливості учня, досягнення ним значущого
результату, поступово уступаючи школяреві ініціативу в реалізації учительських
планів. Усе це актуалізує виховну роль особистісних якостей педагога.
Особистісні якості педагога по-різному виявляються у педагогічній діяльності та педагогічному
спілкуванні. Особистість педагога розглядається в соціально-психологічному і
професійно-педагогічному аспектах. Соціально-психологічними
характеристиками педагога є цілеспрямованість, науковий світогляд,
громадянська позиція,
патріотизм, любов і повага до дітей, педагогічний такт, товариськість, адекватна самооцінка,
самовладання; професійно-педагогічними — рівень
фахово-теоретичної методичної та практичної підготовки. Педагог має
характеризуватися освіченістю, відданістю вихованню дітей, обізнаністю з особливостями та проявами у
житті дитячої психології. На користь справи працюють його енергійність,
доброта, почуття гумору, вимогливість, однак недопустимі злопам'ятність,
вимогливість, прискіпливість тощо. Успішному вчителю-професіоналу повинні бути притаманні
такі риси:
цілеспрямованість, наполегливість, працьовитість, скромність, спостережливість,
дотепність, артистичність натури, здатність до емпатії (розуміння психічного
стану учнів, співпереживання), потреба в соціальній взаємодії, висока загальна
культура, педагогічна майстерність тощо. Не менш важливі педагогічні ерудиція,
мислення, інтуїція, імпровізація, спостережливість, оптимізм, педагогічна
спритність, передбачення і рефлексія.
Загалом педагог має бути
достатньо розвиненою зрілою особистістю, повноцінним «я». Тільки такий учитель
зможе успішно брати участь у розв'язанні складних духовних, моральних,
соціальних і психологічних проблем особистості учня.
Немає коментарів:
Дописати коментар