Метод «Фішбоул» (дослівно з англійської «fishbowl» — акваріум круглої форми) — це метод ведення дискусії, що дає змогу залучити до обговорення проблемного питання максимальну кількість учнів. Особливість цього методу в тому, що в дискусії бере участь лише невелика група учнів, тоді як інші учні спостерігають і занотовують свої зауваження та запитання.
Джерело: http://www.portfoliodesignproject.org/ravenswood-y2-g4-beginning
Ключові етапи проведення дискусії за методом «Фішбоул»:
Ознайомлення учнів з переліком питань для обговорення
Питання, що обговорюватимуть під час дискусії на уроці, мають бути відкритого типу та містити якомога більше варіантів відповідей. Заздалегідь отримавши питання, учні зможуть дати розгорнуту відповідь та чітко висловити свої думки під час дискусії.
Об’єднання учнів класу у групи
Перед початком роботи об’єднайте учнів у декілька груп — майбутніх учасників «Фішбоул». Групи потрібно формувати залежно від індивідуальності (здібностей) кожного учня. Добре, якщо до однієї групи ввійдуть діти, які зазвичай проявляють активність на уроках, та ті, які звикли відмовчуватися.
Підготовка класної кімнати
Заздалегідь підготуйте класну кімнату до проведення дискусії: в центрі розмістіть 5–6 стільців (залежно від кількості учасників груп) — це зона обговорення «Фішбоул», навколо розставте стільці для учнів, які спостерігатимуть за ходом дискусії.
Приклад схеми розміщення учнів у класі зображено на рисунку.
Джерело: https://www.unicef.org/knowledge-exchange/files/Fishbowl_production.pdf
Підготовка системи жеребкування для вибору групи «Фішбоул»
На окремих аркушах напишіть імена учнів кожної групи, а на інших смужках паперу зазначте питання для обговорення.
Джерело: http://www.portfoliodesignproject.org/ravenswood-y2-g4-beginning
Навмання оберіть аркуш з іменами учасників та один аркуш з питанням для обговорення. Група, яку було обрано, займає місця в зоні «Фішбоул» та розпочинає дискусію на обрану тему. Інші учні розташовуються навколо групи «Фішбоул» та спостерігають за ходом дискусії, не втручаючись у неї.
Нотування класом виступу дискусійної групи
Ознайомте учнів з правилами нотування дискусії. Учні-спостерігачі роблять записи за таким принципом: 1) ідеї (точки зору), що, на їхню думку, були найбільш вдалими та цікавими; 2) ідеї (точки зору), що потребують уточнення; 3) ідеї (точки зору), з якими вони не згодні.
Джерело: http://www.portfoliodesignproject.org/ravenswood-y2-g4-beginning
Колективне обговорення
Після того, як група «Фішбоул» завершила дискусію, розпочинається колективне обговорення. Учні-спостерігачі використовують свої нотатки, аби відзначити цікаві ідеї, уточнити інформацію або висловити свої думки стосовно ідей, до яких є зауваження. Потрібно звернути увагу учнів на те, що свої відгуки потрібно починати з позитивної оцінки виступу кожного учасника групи «Фішбоул», потім ставити уточнювальні запитання, а наостанок робити критичні зауваження.
Оцінювання роботи кожного учня
Для подальшого оцінювання роботи потрібно відстежувати активність кожного учня як під час ведення дискусії, так і під час колективного обговорення. Потрібно також відмічати:
- виступи учасників групи «Фішбоул»;
- записи, що ведуть учні-спостерігачі;
- коментарі та зауваження до виступів.
Під час дискусії за методом «Фішбоул» діти розвивають такі навички комунікації, як говоріння та активне слухання, а також учаться розуміти і використовувати мову жестів, долати невпевненість у спілкуванні, уникати непорозумінь.
За матеріалами Джеремі Кнолл
Переклад та літературна обробка Н. О. Ярмак
Використано інтернет-ресурс - Науково-методична література для працівників шкіл, ДНЗ та батьків - видавничої групи "Основа".
Немає коментарів:
Дописати коментар