Навчання — серйозна справа. Проте це не означає, що учні не повинні отримувати задоволення від процесу здобуття знань. На уроці вони мають бути вкрай напруженими, зосередженими і серйозними. Навряд чи варто перетворювати класну кімнату на цирковий манеж, але варто спробувати віднайти певний баланс між задоволенням і навчальною працею дітей. Ігрові моменти на уроці допоможуть дітям розслабитися, позбутися нервового напруження, пригадати вивчене. Вони навчають «витримувати» конкуренцію, підвищують змагальний дух, зменшують стрес. Добре продумана й організована гра на уроці — це не дарма витрачений час, а «капіталовкладення», яке з часом принесе свої дивіденди.
Пропонуємо десять класичних ігор, які нескладно трансформувати відповідно до віку дітей і навчальної мети уроку.
1. Знайдіть помилку
Об’єднайте учнів у групи і виділіть кожній групі початковий «бюджет» (наприклад, 100 міфічних грошових одиниць (фішок, балів)). Поясніть учням, що їхня мета: збільшити цю кількість і отримати наприкінці гри якнайбільше балів.
Напишіть на дошці речення чи приклад, або намалюйте схему чи рисунок, що містять помилку. Групи мають визначити помилку, виправити її та записати правильний варіант. При цьому кожна група має визначити, наскільки вона впевнена у своїй відповіді, оцінити її балами з бюджету (наприклад, 10, 50, 100 балів). Якщо група надала правильну відповідь, вона додає до свого «бюджету» зазначену кількість балів. Якщо відповідь була неправильною, то втрачає їх.
Гру повторюють кілька разів.
2. Табу
Гра «Табу» — відмінний спосіб примусити учнів «говорити за суттю» і застосовувати словниковий запас із вашої предметної галузі.
Учні об’єднуються в пари. Один учень має пояснити своєму партнерові якесь поняття або термін, не використовуючи слів, безпосередньо пов’язаних із цим поняттям. Ці слова-табу містяться в спеціальному списку, що отримують учні. Наприклад, для поняття «ліс» табу накладено на слово «дерево». Коли партнер у парі відгадує слово, учні міняються ролями.
3. Ребуси, кросворди, шаради
Ці класичні ігри універсальні, адже допомагають учням повторити поняття, терміни, назви географічних об’єктів, дати, факти, імена історичних осіб і т. ін.
Складіть за темами власну картотеку понять, яку мають знати учні, і використовуйте її для створення кросвордів, анаграм, ребусів. Додайте ігровий момент — нехай учні змагаються у виконанні цих завдань у парах, або групах. Завдання можна ускладнити — створіть завдання різного рівня — від рівня «початківець» до рівня «віртуоз».
4. Двадцять предметів
Покладіть 20 предметів (це можуть бути предмети, пов’язані з темою уроку) на стіл і дайте учням хвилину, щоб запам’ятати їх. Накрийте предмети тканиною і запропонуйте учням записати назви предметів, що вони змогли запам’ятати.
Окрім розвитку уваги, гра може мати додаткову мету, яка варіюється залежно від предмета, наприклад, перевірка знання орфограм, або назв приладів, або переклад слів іноземною мовою тощо.
5. Категорії
Об’єднайте дітей у пари або групи. Розмістіть на дошці таблицю, у стовпчиках якої зазначте різні категорії, наприклад: міста, тварини, назви книг, імена, рослини, моря тощо. (Вибір категорій має відповідати віку і рівню знань дітей.)
Оберіть будь-яку літеру. Упродовж заздалегідь визначеного часу група або пара має назвати для всіх визначених категорій по одному прикладу слів, що починаються на цю літеру. Виграє група (пара), яка зробить це першою.
6. Бінго
Ця класична гра часто залишається поза увагою. Проте її безумовною перевагою є можливість адаптації до потреб будь-якого класу і віку. Можна створювати різні за розміром ігрові поля, де учні закреслюватимуть слова (наприклад, антоніми або синоніми), формули, рисунки, символи тощо.
7. Скоромовки
Скоромовки — чудовий спосіб для підвищення настрою, який може стати справжнім «криголом», що зруйнує «кригу» початку уроку. У старших класах використання скоромовок актуально на уроках іноземної мови — навряд чи знайдеться учень, у якого спроба вимовити скоромовку нерідною мовою не змусить посміхнутися!
8. Дістатися першим
Діти шикуються в лінію біля дальньої стіни класної кімнати. Учень робить один крок уперед щоразу, коли правильно відповідає на питання, закінчує речення або вгадує слово. Виграє учень, який першим доходить до дошки або визначеної лінії.
У варіанті гри «Ви коли-небудь..?» учень робить крок уперед, якщо ствердно відповідає на питання «Ви коли-небудь..?». Наприклад: «Ви коли-небудь бували в Африці; бачили слона; лічили до тисячі; в’язали светр; забували виконати завдання; запізнювалися на зустріч?» тощо.
9. Історія моєї помилки
Учні розповідають історії своїх помилок, пов’язаних із застосуванням знань із предмета у «реальному світі». Можливо, вони неправильно порахували решту в магазині, припустилися граматичної помилки в електронному листуванні, не змогли згадати назву тварини в зоопарку, помилково вжили слово, спілкуючись іноземною мовою за кордоном, тощо. Розповідання таких історій не лише розважає, а й навчає дітей рефлексії, правильного ставлення до чужих і власних помилок: «Помилка — не вирок, а шлях до самовдосконалення». Учитель має створити атмосферу доброзичливого ставлення до оповідача, в жодному разі не дозволяючи насмішок і глузувань.
10. Словник
Учні середніх і старших класів отримають задоволення від винайдення визначень незнайомих їм слів. Учитель об’єднує учнів у групи і пропонує кожній групі три слова (або терміни), визначення яких вони мають винайти. Це можуть бути слова з предметної галузі, з теми, яку вивчатимуть на уроці, або будь-які слова зі словника на уроці іноземної мови. Кожна група зачитує винайдені визначення, а решта класу голосують за те, що вони вважають правильним.
Зрештою групам нараховують бали за визначеним заздалегідь критерієм: найправильніше, найоригінальніше, найсмішніше визначення тощо.
За матеріалами: https://www.ef.com/wwen/blog/teacherzone/eleven-classic-classroom-games/
Використано інтернет-ресурс - Науково-методична література для працівників шкіл, ДНЗ та батьків - видавничої групи "Основа".
Немає коментарів:
Дописати коментар